Un posibil tunel sau un canal care probabil asigura drenarea unui afluent al Dâmboviței a fost decopertat, în zona Unirii, în punctul unde începe bulevardul Regina Maria, la capatul liniei de tramvai nr. 32. Amplasamentul, construcția și materialele utilizate indică perioada 1870-1890, ca posibil interval al construirii.
Foto 1: Porțiune segmentată dintr-o construcție subterană, din cărămidă, în zona Unirii. Foto: arh. Adrian Bălteanu
Canalul boltit este realizat din cărămidă, diametrul fiind de peste doi metri. Rosturile realizate cu mortar nu sunt foarte mari ceea ce indică că este probabil vorba de un tunel (canalizare) nu foarte veche. Construcția a ieșit la iveală în urma unor lucrări realizate de RATB pentru modernizarea liniei de tramvai din zonă.
Interesant este însă faptul că traseul presupusului tunel nu se suprapune în planurile urbanistice ale Bucurestiului din 1911, nici în cele actuale, cu traseul vreunei străzi ceea ce ar putea însemna că a fost decopertată o construcție anterioară anului 1911.
Foto 2: Segment de tunel/canal, din cărămidă, în zona Unirii-Piața Regina Maria. Foto: arh. Adrian Bălteanu
Construcția prezenta la data fotografierii (18 iulie 2010) mai multe secționari datorită lucrărilor care se executau pentru modernizarea liniei de tramvai de la suprafață. De asemenea, erau vizibile acumulări de apă, lână construcția de cărămidă, în zonele deteriorate.
Foto 3: Planul Bucureștiului din 1911 (cu albastru) suprapus cu planul din 1991 (gri). Cu roșu este marcat segmentul de tunel. Foto: arh. Adrian Bălteanu
Foto 4: Decopertare în zona Unirii- Piața Regina Maria, la capătul liniei de tramvai nr. 32
Deoarece traseul tunelului nu se suprapune în planurile Bucureștiului de la 1911 (nici după aceată dată) cu traseele străzilor din zonă este de presupus că aceată construcție este anterioară anului 1911 și ar putea fi o canalizare realizată în perioada 1870-1890 când în vechiul București s-au efectuat lucrări de drenare a albiei râului Dâmbovița. Canalul ar fi putut colecta un mic afluent al Dâmboviței, sau un alt izvor, din zonă.
În prezent, la fața locului, prin canal se scurge un fir de apă limpede, transparent.
Vezi un rezumat și la adresa: http://romuluscristea.wordpress.com
4 comentarii:
Informatiile postate sunt interesante, dar exista o mare eroare in text : nu se modernizeaza nicio linie de tramvai in zona, groapa a fost sapata de Apa Nova din cauza unei avarii la sistemul de canalizare.
Semnalez inca doua zone de interes pt interesatii de tuneluri:
- La Casa Ienachita Vacarescu (cladirea LOTO de pe Calea Victoriei), in cadrul lucrarilor actuale de renovare, in partea stanga sapaturile au descoperit o incapere cu un chepeng care da intr-un tunel de refugiu...Deja in curtea din spate se decopertase un segment de tunel asupra caruia era dubiul daca nu a fost destinat numai canalizarii...Chepengul confirma destinatia de refugiu...
- Stiam documentar ca unul din cele trei tuneluri ale Conacului Golescu-Grant ar fi dus la Manastirea Chiajna (biserica distrusa din capul Giulestilor)...
Ei bine, localnicii din Chiajna mi-au confirmat legendele despre tunel, un batran precizandu-mi chiar ca fiind copil intrase in acel tunel...Acesta fusese astupat ulterior, cand in acea zona s-a instalat o unitate militara de antiaeriana. Accesul s-ar fi aflat in incinta bisericii, imediat in stanga intrarii dinspre sat...
Azi exista in Bucuresti o firma care presteaza investigatii cu sonare pt descoperirea cavitatilor subterane - multi metri sub pamant...
Dupa gasirea unei carti din 1936 privind activitatea Regiei Uzinelor de Canalizare Bucuresti - UCB, am aflat ca acest tunel facea parte din reteaua de apa industriala realizata de ei si urmarind malul drept latura dreapta a Dambovitei, debusand iar in aceasta in zona Pietei Unirii...
hopa, se descopera abea acum tunelele ce leaga multe obiective ale Bucurestiului!
Trimiteți un comentariu